Podkomisja jednomyślna

Podkomisja jednomyślnie przyjęła wszystkie zapisy projektu senackiego (niektóre w wersji ze zgłoszonymi zmianami) dyskutowane w trakcie wszystkich czterech posiedzeń.

 

20 czerwca, 2013 r. odbyło się 4., ostatnie, posiedzenie Podkomisji Nadzwyczajnej w sprawie poselskich i senackiego projektów ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych (druki nr 966, 1013, 1213 i 1214).

 

  • Stawka opłaty interchange na poziomie 0,5 będzie obowiązywała bezwarunkowo od dnia 1 stycznia 2014 r., tym samym:

 

1. ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

2. nie przewiduje się wprowadzenia okresu przejściowego i stopniowego obniżania stawki

 

uwagi:
W trakcie dzisiejszego posiedzenia pod dyskusję poddano opinię NBP na temat możliwych negatywnych skutków bezwarunkowego obniżenia maksymalnej wysokości opłaty interchange bez zachowania dwuletniego okresu przejściowego (opinia FROB dostepna jest tu)

 

1. Z opinią zgodził się jedynie Poseł Maciej Święcicki, zauważając, że jest ona zbieżna z jego sprzeciwem wobec przyjęcia przez Podkomisję poprawek skutkujących bezwarunkowością obowiązywania stawki 0.5% od 1 stycznia 2014r. i braku okresu przejściowego, w trakcie poprzedniego posiedzenia.

 

2. Poseł Jakub Szulc, z kolei, wyraził zaskoczenie brakiem spójności opinii NBP z wcześniejszym alarmistycznym tonem tej samej instytucji dot. zawyżonych stawek. Skomentował: „Jeżeli co do zasady zgadzamy się, że przychody banków z tytułu if są nieuzasadnione to przy zachowaniu okresu przejściowego zgadzamy się na jedna rzecz: jeżeli nas łupią to powiemy – ok to łupcie nas dalej przez dwa lata a potem już nie – to ja się nie zgadzam na to.”

 

3. Poseł Wincenty Elsner zauważył, że skutki finansowe w opinii NBP są błędnie policzone, względem if na poziomie obecnym, średniej ok. 1.3% a nie zakładanej w proj. senackim jako mającej obowiązywać w trakcie ew. okresu przejściowego (0,7%). Wskazał, że przy prawidłowym policzeniu rozłożenia przychodów banków (okres dostosowawczy) w latach 2014 – 2015, poprawka jest co najwyżej dla nich neutralna.

 

  • Nie obniżono mocniej stawki dla kart debetowych poniżej 0,5%, co było dyskutowane w trakcie 3. Posiedzenia Podkomisji (Zmiana 5. została przyjęta w niezmienionym zakresie)
  • Wykreślono zmianę 6. dot. możliwości nakładania opłaty surcharge dla kart innych niż debetowe
  • Podtrzymano decyzję dot. wykreślenia z projektu dopuszczenia do zerwania z regułą Honour-All-Cards

 

Ciekawe wątki dodatkowe:

1. Wprowadzenie poprawki nakładającej na Ministra Finansów obowiązek przedstawienia Sejmowi sprawozdania dot. wprowadzania w życie ustawy – w terminie do marca 2015r. lub ew. marca 2016r. (tylko Poseł M. Święcicki – wnioskodawca był za)

 

2. Obowiązki nowych organizacji płatniczych wchodzących na rynek (jako uzupełnienie proj. ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk 1290)

 

3. Definicja agenta rozliczeniowego i akceptanta – ew. dalsza dyskusja przeniesiona na obrady Komisji Finansów Publicznych

 

4. Dyskusja nad innymi narzędziami przewidzianymi jako przeciwdziałanie silnej pozycji org. płatniczych – kontynuacja dyskusji z poprzedniego posiedzenia Podkomisji, MoF podtrzymało swoje tezy (zwłaszcza dot. konieczności większej transparentności opłat processingowych nakładanych na akceptantów przez org. płatnicze, czy też niewłaściwości nakładania przez jedną org. opłat obowiązujących dla wszystkich – Innovation4Poland MasterCard).