Polski rynek cashless nadal się świetnie rozwija
W ostatnich latach transakcje bezgotówkowe stały się synonimem modernizacji oraz postępu gospodarczego i społecznego. Polska dynamicznie włączyła się w ten trend budując nowoczesny, zrównoważony i bezpieczny system płatniczy.
Popularność płatności bezgotówkowych stale rośnie. Liczby obrazujące rozwój rynku usług płatniczych w Polsce są imponujące – na koniec Q3 2023 mieliśmy na rynku blisko 1,3 mln terminali płatniczych i ponad 627,9 tys. przedsiębiorców, dzięki którym klienci mają dostęp do bezgotówkowych form płatności. To niewątpliwie bardzo duży sukces Fundacji Polska Bezgotówkowa, która od lat propaguje i rozwija kulturę płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców działających w Polsce.
Jednocześnie widzimy dynamiczny rozwój usługi Płać i wypłacaj w sklepie (cash-back). Na koniec września 2023 r. wypłatę gotówki oferowało swoim klientom około 285,2 tys. placówek handlowych (sklepy i supermarkety, stacje benzynowe, hotele, salony prasowe i inne punkty handlowo-usługowe). To bardzo ważne uzupełnienie dostępu konsumentów do gotówki obok sieci bankomatowej.
Mamy dynamicznie rozwijającego się BLIKa, który zbudował bardzo dobre doświadczenie klienta i mocno rozsiadł się w polskim e-commerce, rozwijając również ekspansję europejską. Mamy silny sektor instytucji płatniczych oraz wielu dostawców nowoczesnych i wygodnych usług finansowych. Widzimy również nowoczesne rozwiązania globalnych systemów kart płatniczych, które budują i propagują standard Click2Pay, poprawiający i upraszczający doświadczenie klienta w płatnościach e-commerce.
Jednocześnie obserwujemy bardzo konsekwentnie realizowaną strategię cyfryzacji usług publicznych w Polsce. Widać bardzo wyraźnie, że dalsze poleganie na obrocie papierowym jest czasochłonne i droższe niż rozwiązania cyfrowe, dlatego cyfryzacja usług w administracji publicznej to jeden z najważniejszych celów, jakie stawia sobie nasza administracja publiczna. Rok 2024 będzie kolejnym rokiem sukcesów takich e-usług jak Twój e-PIT, mObywatel, wraz z dynamicznie rozwijającą się w samorządach usługą ePłatności. Będzie to też rok popularyzacji eParagonu, a także eFaktur i kolejnych e-usług publicznych.
Widzimy również bardzo pozytywny rozwój platform, obsługujących cyfrowo podatników i innych klientów administracji publicznej, takich jak eUrząd Skarbowy, czy usługi eZdrowia.
Wierzymy, że będzie to kolejny bardzo dobry rok dla rozwoju usług identyfikacji elektronicznej a europejski portfel cyfrowej tożsamości pomoże w dalszym rozwoju tych usług.
Widzimy duże znaczenie rozwoju fiskalizacji online, która, wraz z usługami cashless, buduje nowy standard cyfrowego merchanta, który w pełni cyfrowo obsługuje nas, klientów i konsumentów.
Z optymizmem patrzymy też na działania, których celem ma być wytworzenie mechanizmów koordynacji i współpracy a także wypracowanie efektywnych narzędzi wspierających rozwój polskiego centrum finansowego nowej generacji na płaszczyźnie regulacyjnej, technologicznej, biznesowej i marketingowej.
Patrzymy także na ekosystem regulacyjny świata płatności – który też rozwija się bardzo dynamicznie. Szczególnie mocno widzimy pakiet zmian związanych z projektem dyrektywy PSD3, która ma zastąpić dyrektywę PSD2, jak również Payment Services Regulation (PSR). Analizujemy też projekt rozporządzenia w sprawie dostępu do danych finansowych (tzw. FIDA – Financial Information Data Access) zastanawiając się nad tym, jak przejść od otwartej bankowości do otwartych finansów. Przyglądamy się też tematyce finansów zdecentralizowanych, w kontekście prac nad projektem ustawy o kryptoaktywach.
Widzimy również nowe obszary, które są włączane do świata bezgotówkowego – choćby takie jak elektromobilność (ułatwienie procesu zakupu z użyciem karty płatniczej doładowania samochodu), czy coraz mocniej rozpoznawalne nowe podejście do infrastruktury akceptacji cashless, czyli terminal w telefonie (soft-pos).
Pamiętamy jednocześnie o wątkach współistnienia i synergii różnych form płatności, które dają prawo wyboru konsumentom preferowanej przez nich formy płatności (gotówka czy bezgotówka), w modelu podejścia PayAsYouGo (płać jak lubisz).
O tych i nie tylko o tych tematach chcemy wspólnie rozmawiać, podczas kolejnej edycji naszej wspólnej konferencji.
Wierzymy, że XII Cashless Congress Digital Era, to absolutnie unikalne forum do dialogu pomiędzy wszystkimi interesariuszami i uczestnikami ekosystemu płatności bezgotówkowych i nowych technologii, rozwijanych w służbie konsumentom, przedsiębiorcom i administracji publicznej.
Zapraszamy już dziś do rejestracji na to unikatowe wydarzenie. Do zobaczenia na Cashless Congress Digital Era już 28-29 maja br.