Jakie urządzenie płatnicze najlepiej spełni nasze oczekiwania?

Pierwsze karty płatnicze obsługiwane były w Polsce na mechanicznych urządzeniach, zwanych powielaczami. Dziś nikt nie wyobraża sobie życia bez elektronicznych terminali, wyposażonych w odpowiednie czytniki. Ale czy każde urządzenie nadaje się do każdego typu działalności?

 

 

Transakcje płatnicze mogą być realizowane w elektronicznych terminalach, w maszynach vendingowych, w zintegrowanych systemach kasowych, wreszcie w tzw. mPOS-ach, czyli urządzeniach współpracujących ze smartfonami w zakresie komunikowania się z agentem rozliczeniowym. Które z tych urządzeń należy wybrać, decydując się na przyjmowanie płatności bezgotówkowych. W wyborze pomoże nam agent rozliczeniowy, który będzie naszym partnerem w rozliczaniu transakcji. Jednak dobrze, żebyśmy też mieli świadomość, które urządzenie najbardziej pasuje do profilu naszej działalności.

 

  1. Terminale płatnicze popularnie zwane POS-ami

Są to podstawowe urządzenia służące nie tylko do przyjmowania płatności różnymi formami pieniędzy elektronicznych, ale również do obsługi produktów dodatkowych. Możemy wyróżnić kilka rozwiązań, w ramach tej grupy urządzeń. Przede wszystkim terminal stacjonarny, komunikujący się najczęściej poprzez łączność GSM lub moduł WiFi łączący poprzez Internet. Terminal ten może mieć podłączony zewnętrzny PINpad, służący do wprowadzania przez klientów ich kodu osobistego (PIN) lub wykorzystywać PINpad wewnętrzny, którego klawiaturą, jest klawiatura terminala. Terminal stacjonarny wykorzystywany będzie wszędzie tam, gdzie urządzenie nie wymaga przenoszenia. PINpad zewnętrzny powinien mieć długość kabla dostosowaną do miejsca, w którym urządzenie stoi – tak, aby klient bez żadnych kłopotów mógł wsunąć kartę do czytnika i podać swój numer PIN. Terminal bez PInpada zewnętrznego warto stosować w takich miejscach, gdzie klient płacący instrumentem bezgotówkowym będzie miał bezpośredni kontakt z terminalem – i bez problemu wstuka (osobiście) swój poufny kod PIN. Jeżeli kasjera od klienta dzieli nawet niewielka odległość, warto zamawiać terminal stacjonarny z PINpadem zewnętrznym.

 

Zamawiając terminal u agenta rozliczeniowego, warto zweryfikować dodatkowe produkty dostępne na urządzeniu – na pewno muszą być dostępne wszystkie te, które chcielibyśmy zaoferować naszym klientom.

 

Terminal przenośny (najlepiej z bazą tzw. dokującą, pozwalającą w stanie spoczynku ładować akumulator urządzenia) wykorzystamy w miejscach, w których urządzenie wymaga przenoszenia. Najczęściej korzystają z nich restauracje (przyjmując płatność przy stoliku klienta), firmy kurierskie (płatność u klienta), organizatorzy festynów i innych plenerowych imprez (łatwość instalacji urządzenia). Dodatkową przewagą urządzenia przenośnego jest jego rozmiar i waga – z reguły znacząco różniąca się od terminala stacjonarnego.

 

  1. Zintegrowane systemy kasowe

Na rynku dostępne są rozwiązania, pozwalające dołączyć do systemu kasowego PINpad kasowy wyposażony w czytnik do bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Zintegrowanie PINpada z kasą ułatwia pracę kasjerowi i redukuje błędne wprowadzanie kwot transakcji (w modelu zintegrowanym kwota transakcji pochodzi bezpośrednio z kasy). Zintegrowane systemy kasowe bardzo często również pozwalają obsługiwać produkty dodatkowe. Rozwiązania zintegrowane warto instalować w sieciach sklepów – gdzie wystąpi odpowiednia skala zapotrzebowania na urządzenia, uzasadniając koszty do poniesienia na zintegrowanie naszego systemu kasowego z PINpadami. Często spotyka się też takie rozwiązania w sklepach wielkopowierzchniowych.

 

  1. Moduły do płatności bezgotówkowych do urządzeń samoobsługowych

Jeżeli planujemy instalację urządzeń samoobsługowych (np. maszyny vendingowe, parkometry, biletomaty, systemy parkingowe), warto zorientować się, jaką ofertę mają dla nas w tym zakresie agenci rozliczeniowi. Rozwiązania dostępne na rynku składają się z certyfikowanych modułów płatniczych, dołączanych do urządzeń samoobsługowych i pozwalających przyjmować płatności bezgotówkowe.

 

  1. Terminale mobilne, zwane mPOS-ami

mPOS-y są najmłodszymi urządzeniami spośród dostępnych na rynku. Tak nazywa się urządzenia dołączane do smartfonów, pozwalające realizować transakcje płatnicze z wykorzystaniem łączności zapewnianej przez telefon komórkowy. Te urządzenia stają się coraz bardziej nowoczesne, część z nich obsługuje już płatności zbliżeniowe.

 

mPOS-y spełnią swoją rolę w firmach, które potrzebują urządzeń mobilnych, a jedocześnie liczba realizowanych transakcji płatniczych nie uzasadnia instalowania terminala przenośnego. mPOS jest bardzo lekki, łatwo go zabrać ze sobą do kieszeni. Bardzo surowe wymogi bezpieczeństwa powodują, że można go używać bez obaw o dane naszych kart. Wszelkie usługi świadczone u klienta, które dziś w większości przypadków regulowane są gotówką, mogłyby skorzystać właśnie z mPOS-a.

 

 

Wymagania organizacji płatniczych powodują, że urządzenia instalowane do obsługi płatności bezgotówkowych z reguły obsługują wszystkie sposoby czytania kart (w tym kart zbliżeniowych i kart z mikroprocesorami). Ale oczywiście zamawiając urządzenia zapytajmy naszego agenta rozliczeniowego:

– z jakiej łączności korzystają urządzenia (najlepsze dla nas będą te, które nie wymagają dodatkowych opłat),

– jakie dodatkowe produkty obsługują (sprzedaż tych usług może nam zwiększyć przychody),

– czy obsługują karty zbliżeniowe i karty mikroprocesorowe?