eParagon – rozwiązanie korzystne dla wszystkich

Rynek potrzebuje przyjaznego rozwiązania, które pomoże zastąpić paragon papierowy przez jego elektroniczną wersję fiskalną. Powiązanie eParagonu z bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi będzie dodatkowym bodźcem rozwijającym rynek płatności. 

 

Od wielu miesięcy trwają w Polsce poszukiwania najlepszego rozwiązania, które pozwoli szybko i w sposób przyjazny dla konsumentów wprowadzić elektroniczny paragon – tak zwany eParagon. W pracach nad eParagonem od początku uczestniczy Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, traktując go, jako element wzmacniający płatności bezgotówkowe.

 

Aby eParagon spełnił wszystkie swoje funkcje, powinien być równoważny papierowemu paragonowi fiskalnemu, drukowanemu przez kasy rejestrujące. Czyli niezbędne jest wprowadzenie odpowiednich zmian w polskim prawie, pozwalających zastąpić paragon papierowy paragonem elektronicznym. Aby taka zmiana była możliwa, systemy kasowe lub sprzedażowe muszą dostarczyć w czasie rzeczywistym konsumentowi elektroniczne potwierdzenie fiskalne w miejsce wskazane przez niego. Identyfikacja zaś tego miejsca powinna następować na bazie np. bezgotówkowego instrumentu płatniczego lub specjalnego identyfikatora wykorzystywanego przez osoby płacące gotówką.

 

Warto doprowadzić do wdrożenia na masową salę eParagonów. Korzyści z tego będą mieli zarówno konsumenci, jak i detaliści i gospodarka polska. Dla konsumentów uprości się proces reklamacyjny (łatwiej będzie w archiwum eParagonów odszukać odpowiedni dokument, który – przy okazji – nie wyblaknie, tak, jak jego papierowy odpowiednik), dostępne będą aplikacje pomagające agregować i porządkować wydatki, zniknie potrzeba przechowywania kilogramów papierków. Detaliści będą mogli w bardziej przyjazny sposób obsługiwać np. reklamacje.

 

Rozwiązanie, które wybierze rynek powinno być łatwo adoptowalne przez wszystkich detalistów, bezpieczne dla nich i zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych. Wtedy szybciej zdecydują się wdrożyć eParagon w swoich sklepach i punktach usługowych. Z korzyścią dla wszystkich konsumentów.