Rekompensata za obniżki interchange (?) – podwyżkom opłat powiedzmy NIE

Zadbajmy razem, żeby nie dopuścić do nadmiernego obciążenia klientów opłatami bankowymi.

 

Obniżenie stawek interchange przez polski Parlament naprawiło nieuzasadnioną anomalię, jaką były najwyższe w Europie koszty obsługi kart płatniczych. Sytuacja taka trwała przez ponad 20 lat, jakie upłynęły od wydania pierwszych polskich kart. Przez te wszystkie lata głównymi beneficjentami wspomnianej anomalii były banki wydające w Polsce karty płatnicze swoim klientom.

 

Dlatego trudno przyjąć do wiadomości pojawiające się od kilku miesięcy zapowiedzi konieczności zrekompensowania obniżek opłat interchange wyższymi opłatami za prowadzenie rachunków i wydawnictwo kart płatniczych. Takie myślenie oznacza, że miliardowe opłaty należały się bankom i skoro zostały znacząco obniżone, oczywiste jest poszukanie rekompensaty w kieszeni klientów.

 

Trudno zaakceptować takie rozumowanie – Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego powołana została, aby obniżać koszty występujące w polskim systemie płatniczym, a nie żeby pozycje kosztowe przesuwały się, dając na koniec ten sam wynik po stronie przychodów banków.

 

Uważamy, że klienci powinni „głosować nogami”, jasno dając wyraz swojemu oburzeniu na wprowadzane od początku roku nowe tabele opłat i prowizji. Na szczęście nie wszystkie banki idą (jak na razie) tą drogą – stąd ciągle jeszcze możliwe jest znalezienie banku, który za podstawowe usługi nie liczy dodatkowych opłat.

 

Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego włączy się w społeczny dialog w sprawie przeciwdziałania przerzucania efektów obniżki opłaty interchange na klientów banków. Prosimy o informowanie nas o decyzjach banków, które wprowadzają nowe opłaty lub podwyższają dotychczasowe. Uczulamy na konieczność dokładnego analizowania nowych tabel z opłatami – wiele pozycji prezentowanych jest nietransparentnie, tym niemniej brak zrozumienia z naszej strony będzie działał na korzyść dostawcy usług finansowych. Pamiętajmy też, że prawo nakłada na banki obowiązek poinformowania o nowych taryfach z dwumiesięcznym wyprzedzeniem – zgłaszajcie do nadzoru bankowego wszystkie przypadki niedotrzymania tego terminu.

 

Apelujemy do banków o podejmowanie decyzji, które wspierają obrót bezgotówkowy, zachęcają klientów do korzystania z produktów bezgotówkowych – tylko takie decyzję zwiększą wolumen transakcji elektronicznymi instrumentami. Podnoszenie opłat bankowych spotka się nie tylko z negatywnym przyjęciem ze strony klientów, ale będzie miało dodatkowo negatywny wpływ na pożądane szybkie zmniejszanie roli gotówki przy dokonywaniu płatności detalicznych.

 

Wszelkie przypadki nieuzasadnionych podwyżek opłat bankowych przysyłajcie proszę na adres: biuro@frob.pl Natomiast przypadki niedotrzymywania terminów przewidzianych przez prawo prosimy kierować do Komisji Nadzoru Finansowego: knf@knf.gov.pl.