Renegocjacje umów a rzeczywistość – MSP w potrzebie

Ustawa o obniżce interchange weszła w życie 1 lipca 2014r., jednak jak pokazuje badanie FROB przedsiębiorcy nadal nie znają swoich praw. Niewątpliwie potrzebne jest wsparcie przedsiębiorców MSP. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania oraz artykułem w Gazecie Wyborczej:“Karciane sztuczki, czyli figa z interchange”.

 
Od 1 lipca 2014 roku obowiązuje w Polsce wprowadzona ustawowo górna granica wysokości opłaty interchange, czyli głównego składnika kosztowego całkowitej opłaty uiszczanej na rzecz agentów rozliczeniowych przez punkty handlowo-usługowe akceptujące karty.
 
Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego we współpracy ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, Polską Izbą Paliw Płynnych, Polską Izbą Handlu oraz Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług przeprowadziła szeroko zakrojone internetowe badanie ankietowe, podczas którego przedsiębiorcy korzystający z terminali płatniczych mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat możliwości renegocjacji umów ze swoimi agentami po 1 lipca 2014r.
 
Prośba o wypełnienie ankiety została wysłana do kilkuset przedsiębiorców. Badanie trwało od 16 czerwca do 9 lipca 2014r. Ankieta internetowa składała się z kilkunastu pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz będących ich uzupełnieniem pytań otwartych.
 
Wyniki wskazują na to, że wśród 27% respondentów średnia miesięczna liczba transakcji kartowych wśród uczestników badania wynosi od 10-100 transakcji, zaś 24% respondentów realizuje od 100 do 500 transakcji kartowych miesięcznie. W przeważającej części ankietowanych średnia miesięczna wartość transakcji waha się w przedziale od 10.001 do 50 000 PLN. Świadczy to, że większość badanych to sektor MSP.
 
Zebrane dane pozwoliły ustalić, że prawie 78% ankietowanych nie otrzymało do końca prowadzonego badania (9 lipca) nowych warunków opłat za płatności kartowe od swojego agenta rozliczeniowego. Połowa z pozostałych 22% nie jest zadowolona z nowych uzgodnień zaproponowanych przez swoich agentów. Jedynie 30% podmiotów, które nie otrzymało propozycji nowych stawek od agenta rozliczeniowego zgłosiło się do niego i poprosiło o ich rewaloryzację.
Czy świadczy to o ignorancji niemal ¾ przedsiębiorców wobec zmieniających się przepisów, a może jest to smutny obraz ukazujący niedbałość przedsiębiorców o własne interesy?
 
Niektóre firmy pytane o przyczyny takiego zachowania zasłaniały się brakiem czasu, inne liczą, ze agenci sami się do nich zgłoszą; uważają, że obniżka zostanie wprowadzona do umowy „automatycznie”; wiele podmiotów nie miało pojęcia o możliwości dokonania takiej zmiany w czasie trwania umowy. Często podkreślano jednak, że agent rozliczeniowy nie informował o możliwości obniżenia stawki.
 
Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego za cel nadrzędny stawia sobie tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju polskich przedsiębiorców. Małe i średnie firmy posiadają największy potencjał do rozwoju, lecz często napotykają szereg trudności w wolnorynkowej dżungli. Obniżenie kosztów obrotu bezgotówkowego, kosztów transakcyjnych oraz operacyjnych pozwoli najmniejszym rosnąć w siłę i w przyszłości umożliwi im łatwiejszą ekspansję oraz większą konkurencyjność. Fundacja, w oparciu o wyniki ankiety, będzie kontynuować swoją misję oraz poszerzy działania mające na celu zwiększenie możliwości rozwoju polskich przedsiębiorców

 
Z poważaniem,
 
Robert Łaniewski Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
 
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami ankiety.