Współpraca z agentem rozliczeniowym, to możliwość skorzystania z dodatkowych produktów, korzystnych dla klientów i atrakcyjnych finansowo dla merchantów z sektora MŚP

Zainstalowanie przez agenta rozliczeniowego elektronicznego terminala do obsługi płatności bezgotówkowych umożliwa akceptantom dostęp do wielu dodatkowych usług, zapewniając przychody i zadowolenie klientów. Dobrze jest znać te produkty.

 

 

Dawno już minęły czasy, gdy urządzenie instalowane do akceptacji płatności bezgotówkowych wykorzystywane było wyłącznie do jednego celu. Wówczas wszystkie koszty ponoszone przez akceptantów odnosiły się wyłącznie do płatności i decydowały, czy warto takie ułatwienie dla swoich klientów wprowadzić. Dziś terminal płatniczy pomaga rozszerzyć ofertę akceptantów i generuje przychody, które potrafią w zasadniczy sposób zmienić rentowność. Z tego powodu bardzo ważna jest zarówno znajomość dodatkowych produktów, jak i model korzystania z nich.

 

DCC (dynamiczna wymiana walut)

Produkt pozwalający posiadaczom kart denominowanym w innych walutach niż złotówki, od razu przy transakcji poznać finalną kwotę w swojej walucie. Terminal podaje kurs, kwotę wyjściową w złotówkach i kwotę docelową w walucie karty. Marża wynikająca z zastosowanego kursu jest dzielona między agentem rozliczeniowym i akceptantem. Duże znaczenie mają wolumeny generowane przez akceptanta (jak dużo klientów z zagranicznymi kartami robi zakupy i jednocześnie daje się przekonać do DCC – zgoda posiadacza karty jest bezwzględnie konieczna). Jednak akceptant powinien liczyć na dopłatę w okolicach 1% od wartości transakcji.

 

Cashback

Posiadacze kart wystawionych w Polsce (VISA i MasterCard) mogą przy okazji transakcji zakupu z użyciem karty, dokonać wypłaty gotówki. Kwota wypłaty jest limitowana (200 lub 300 złotych, w zależności od organizacji). Wypłacać mogą użytkownicy kart, których bank taką usługę uruchomił (urządzenie obsługujące cashback podpowiada akceptantowi, która karta dopuszcza możliwość otrzymania gotówki). Jakie korzyści z tego produktu dla akceptantów? Terminale pozwalające wypłacić gotówkę mogą przyciągnąć dodatkowych klientów – szczególnie w miejscowościach turystycznych w sezonie (gdy podaż gotówki w bankomatach nie zawsze jest dostateczna) lub w miejscowościach, w których brakuje bankomatów. Punktom handlowym łatwiej o gotówkę, wpływającą do kasy za zakupy – przy okazji właściwe zarządzanie gotówką może też zmniejszyć koszty odprowadzania na koniec dnia do banku. Trzecią korzyścią może być opłata, jaką agenci rozliczeniowi podzielą się z akceptantami. Zwyczajowo akceptant może liczyć na około 50 groszy od każdej transakcji wypłaty gotówki w terminalu.

 

Doładowanie telefonów przedpłaconych (top up’s)

Terminale bardzo dobrze sprawdzają się przy sprzedaży kodów doładowań komórkowych telefonów przedpłaconych. Dzięki temu rozwiązaniu znikają kłopoty logistyczne związane ze sprowadzaniem zdrapek o określonych nominałach i ich przechowywaniem. Uruchomienie doładowań na terminalach płatniczych zakończyło zjawisko braku poszukiwanych nominałów lub niedostępności zdrapek niektórych operatorów komórkowych. I pozwoliło akceptantom generować dodatkowe przychody z tytułu sprzedaży doładowań. Marże akceptantów są bardzo uzależnione od osiąganych wolumenów sprzedaży, tym niemniej mogą oni liczyć na kilka procent od wartości sprzedaży.

 

Płatności za faktury (billpayments)

Kolejną usługą, którą można realizować na terminalach (dodatkowo wyposażonych w skaner do kodów kreskowych) jest płatność za faktury. Odpowiednia aplikacja na terminalu rozpoznaje wystawcę faktury, autoryzuje płatność i drukuje potwierdzenie. Akceptanci udostępniający w swoich punktach usługę mogą liczyć na przyciągnięcie dodatkowych klientów oraz na opłatę od każdej przyjętej płatności. Opłata zależy nie tylko od wolumenów, ale również od rodzaju przyjętej faktury. Zwykle mieści się w przedziale 0,50-1,00 PLN.

 

Programy lojalnościowe

Terminale płatnicze powszechnie obsługują programy lojalnościowe – zarówno bardzo proste, funkcjonujące u jednego akceptanta, jak i te bardziej skomplikowane, multipartnerskie, działające w punktach wielu akceptantów. Najczęściej programy lojalnościowe wykorzystują specjalnie wydane karty, odczytywane przez terminal. Zdarzają się również rozwiązania, w których klienci podają swój kod, następnie wprowadzany przez kasjera do terminala. Urządzenia pozwalają zarówno przydzielać punkty lojalnościowe klientom za zakupy, jak i wykorzystywać je przy odbiorze przysługujących nagród. Udział w programach lojalnościowych jest odpłatny dla akceptantów – wykorzystanie terminala, który już pracuje w punkcie handlowo-usługowym może zmniejszyć ogólne koszty uczestnictwa.

 

Couponing

Terminal może ułatwić akceptantom prowadzenie programów couponingowych, opartych na wydawaniu klientom kuponów dających prawo do zniżek lub dodatkowych świadczeń. Wykorzystanie terminala zwiększa możliwości (parametry programu zależą wyłącznie od wyobraźni organizatorów) i ogranicza koszty logistyki – nie musimy przechowywać kuponów (drukuje je każdorazowo terminal).