Regulacje organizacji płatniczych pozwalają odzyskać środki za transakcję kartową, która nie zakończyła się dla nas korzystnie

Dokonując zakupów warto pamiętać, że płatności zrealizowane z wykorzystaniem karty płatniczej, jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu, dają nam prawo do złożenia reklamacji, skutkującej tzw. płatnością zwrotną (chargeback).

 

Warto pamiętać, że płacąc za transakcje kartami płatniczymi mamy więcej szans na odzyskanie naszych środków, niż płacąc gotówką. Pewnie wielu z nas pamięta doniesienia prasowe związane z bankructwem przewoźników lotniczych lub biur podróży. Osoby, które zapłaciły za przelot lub wycieczkę kartą płatniczą mogły zgłosić reklamację do swojego banku i szybko odzyskać wpłaconą kwotę. Ci, którzy zapłacili gotówką, lub przelewem musieli czekać na ewentualną wypłatę odszkodowania ze środków gwarancyjnych.

 

Skąd taka różnica w bezpieczeństwie transakcji? Regulacje organizacji kartowych przewidują, że akceptant (firma przyjmująca płatność) ma prawo do zatrzymania środków tylko wówczas, gdy dostarczył w pełni wykupiony towar lub usługę. Nie spełnienie tego wymogu daje prawo posiadaczowi karty do złożenia wniosku do swojego banku o zwrot wpłaconej kwoty (tzw. chargeback). Klient oczywiście musi przedstawić dokumenty potwierdzające fakt przeprowadzenia transakcji i uzasadnienie reklamacji. Jeżeli chargeback jest uzasadniony, jego rozpatrzenie nie powinno zająć (włącznie z przelaniem środków na rachunek) 30 dni. W tym czasie bank uruchomi procedurę reklamacyjną, przekaże dokumentację za pośrednictwem organizacji kartowej do firmy obsługującej akceptanta. Jeżeli organizacja kartowa zgodzi się z chargebackiem, pobierze od firmy obsługującej akceptanta odpowiednią kwotę.

 

A zatem o czym należy pamiętać realizując transakcję płatniczą? Przede wszystkim o sposobie regulowania zapłaty – płatność kartą płatniczą zwiększa nasze bezpieczeństwo. Należy też zadbać o dokumentację transakcji – przedmiot transakcji, co nam się należy, kiedy. A gdy mamy kłopot z otrzymaniem zakupionego produktu lub z jego jakością, nie wahajmy się skorzystać z procedury chargeback – jest bardzo pomocna i – co też bardzo ważne – dla posiadacza karty płatniczej jest bezpłatna. Procedura chargeback może zostać wykorzystana, niezależnie od tego, czy transakcja była z użyciem karty, czy też odbywała się poprzez podanie danych (np. w internecie, przez telefon lub drogą korespondencyjną).  I dotyczy nie tylko transakcji, gdy w ogóle nie dostaliśmy usługi lub towaru – można z niej skorzystać również wówczas, gdy dostaliśmy tylko część świadczenia lub kiedy jego jakość była niższa, niż zapowiadana przez sprzedawcę.