Stanowisko FROB odnośnie postępowania ofertowego w zakresie regulowanie należności za parkowanie w Warszawie

W nawiązaniu do zaproszenia przez ZDM Warszwa do składania ofert ws. Zamówienia nr. DZP/43/PN/37/15 przedstawiamy poniżej stanowisko Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

 

 

Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego została utworzona m.in. w celu podejmowania działań umacniających rozpowszechnianie bezgotówkowych instrumentów płatniczych w Polsce. Jesteśmy przekonani, że gospodarka oparta o instrumenty bezgotówkowe rozwija się szybciej i bardziej harmonijnie. Dlatego z dużym zainteresowaniem śledzimy wszystkie inicjatywy mogące mieć pozytywny wpływ na rozpowszechnienie płatności bezgotówkowych. Wiele dobrego w tym zakresie robią samorządy, w tym warszawski.

 

Zamówienie, na które powołaliśmy się powyżej niniejszego stanowiska dotyczy obsługi płatności mobilnych (opłacanych telefonem komórkowym) przy regulowaniu należności za parkowanie w Warszawie. Inicjatywa bardzo dobra, tym niemniej wzbudzająca kilka kontrowersji, którymi z Państwem warto się podzielić.

 

  1. Zamawiający oczekuje podania przez oferentów wartości innych analogicznych zleceń zrealizowanych dotychczas – przy jednoczesnym żądaniu podania wolumenów transakcji nakłada to na oferentów ujawnienie cen usług wynegocjowanych z innymi klientami, co zdecydowanie nie jest standardem rynkowym i może zniechęcić wielu potencjalnie dobrych partnerów. W zasadzie stawia to w uprzywilejowanej sytuacji Państwa dotychczasowego dostawcę, ponieważ on nie ujawni żadnej tajemnicy.
  2. Zamawiający oczekuje potwierdzenia określonej struktury zatrudnienia, chociaż jakakolwiek przyczyna tego oczekiwania nie wynika w żaden sposób z wymogów zamówienia. Istotne jest dostarczenie usługi w sposób uzgodniony.
  3. Bardzo znaczącym kryterium oceny jest liczba transakcji aktualnie realizowanych przez oferenta – z jednej strony nie jest jednoznacznie określone, o jakie transakcje Zamawiający pyta. Jeżeli o te, które dotychczas oferent zrealizował, to kryterium to w sposób jednoznaczny stawia w sytuacji uprzywilejowanej Państwa dotychczasowego dostawcę usługi, obsługującego w warszawie zdecydowanie najwięcej transakcji mobilnych (w stosunku do innych polskich miast).
  4. Najwięcej naszych wątpliwości budzi ograniczenie takim kształtem Zamówienia liczby rozwiązań mobilnych udostępnianych finalnym klientom do jednego – wybranego w postępowaniu. Naszym zdaniem proces przetargowy powinien umożliwić dostęp do wszystkich aktualnie dostępnych mobilnych instrumentów płatniczych – żeby jeszcze bardziej umasowić tę formę płatności.

 

Jesteśmy przekonani, że wdzięczność za uwzględnienie naszych powyższych sugestii wyrażą w przyszłości przede wszystkim miekszańcy miasta i osoby chcące zapłacić za parkowanie w nowoczesny sposób.