Nowy system mobilnych płatności bezgotówkowych rozpoczął działalność

9 lutego 2015 roku przeszedł do historii, jako dzień w którym w Polsce ruszył BLIK, nowy system płatności, obsługiwany przez spółkę Polski Standard Płatności.

 

Jest to podmiot specjalnie utworzony przez sześć dużych banków działających w Polsce, dla rozwijania nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski już ponad rok temu podjęły współpracę, której celem było stworzenie nowego standardu mobilnych płatności bezgotówkowych, który mógłby funkcjonować obok rozwiązań proponowanych przez międzynarodowe organizacje płatnicze VISA i MasterCard, których członkami są wymienione banki.

 

BLIK pozwala dokonywać płatności z wykorzystaniem specjalnych aplikacji na telefony komórkowe. Dziś opiera się na jednorazowych kodach o krótkim czasie aktywności, w przyszłości zakłada płacenie zbliżeniowe z zastosowaniem telefonu komórkowego. Zgodnie z informacją przekazaną przez PSP wraz z operacyjnym uruchomieniem BLIK, z produktu będzie mogło korzystać ponad milion klientów banków uczestniczących w projekcie, mających do dyspozycji kilkadziesiąt tysięcy punktów akceptujących płatności. To bardzo dobry poziom wyjściowy, zachęcający innych użytkowników do przyłączenia się do systemu.

 

Firmy handlowo-usługowe będą mogły akceptować nowy instrument płatniczy poprzez agentów rozliczeniowych, którzy wdrożą usługę na swoich urządzeniach do akceptacji płatności. Dziś usługę można otrzymać już od eService, DotPay i PayPro, kolejni agenci prowadzą pracę nad jej wdrożeniem, jeszcze inni negocjują z PSP przystąpienie do systemu.

 

FROB jest orędownikiem nowych rozwiązań w zakresie elektronicznych instrumentów płatniczych, których zwiększająca się liczba będzie wpływała na wzrost konkurencyjności i innowacyjności polskiego rynku płatności bezgotówkowych. FROB będzie przyglądać się rozwojowi nowego systemu płatności. Na bieżąco będziemy weryfikować łatwość wprowadzania nowego rozwiązania do punktów handlowo-usługowych i oceniać korzyści, jakie akceptanci osiągają, dzięki pojawianiu się konkurencji dla dotychczasowych graczy. O wynikach naszych obserwacji będziemy informować na stronie www.frob.pl