IV. Międzynarodowy Kongres Płatności Bezgotówkowych – dzień drugi

O ile pierwszy dzień miał na celu przede wszystkim poznanie opinii ekspertów dotyczących ogólnie rynku płatności bezgotówkowych, o tyle na drugi dzień zaplanowane zostały sesje poświęcone wybranym obszarom. Drugiego dnia odbyły się panele na temat płatności publicznych, ograniczeń hamujących merchantów przed rozpoczęciem akceptacji płatności bezgotówkowych, podejścia konsumentów do nowych produktów ograniczających anonimowość, nowych wyzwań technologicznych. I ostatni, zamykający Kongres, panel poświęcony bankom.

 

Drugiego dnia Kongresu organizatorzy zaproponowali uczestnikom równolegle dwie sesje tematyczne. Na pierwszej spotkali się przedstawiciele instytucji zaangażowanych w promowanie płatności w sferze publicznej. Moderatorem dyskusji był założyciel i redaktor serwisu Cashless.pl, członek Rady Programowej Kongresu, Jacek Uryniuk. Prezentację wprowadzającą do dyskusji wygłosił Adrian Kurowski z Visa Europe, zwracając uwagę na działania podejmowane przez Visa, mające zachęcić szeroko rozumiany sektor publiczny do wprowadzania bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Swoje poglądy przedstawili w trakcie panelu jego uczestnicy: Adam Tochmański z NBP, Paweł Bułgaryn z Ministerstwa Finansów, dr Michał Grabowski, radca prawny, Adam Kurowski z Visa Europe i Bartosz Ciołkowski z MasterCard Europe.

 

Równolegle na swój panel zaprosiła pani Anna Maj, prezes Zarządu PayTel, członek Rady Programowej Kongresu. Moderowała dyskusję poświęconą barierom wejścia merchantów do akceptacji płatności bezgotówkowych. Interesujące wprowadzenie do dyskusji poprowadził Zbigniew Rzepka z Ingenico, pokazując nowoczesne rozwiązania płatnicze, pomagające merchantom nie tylko przyjmować płatności, ale również zarządzać firmą i sprzedawać usługi dodatkowe. Dyskusja poprowadzona przez prezes Maj toczyła się wokół działań, jakie byłyby konieczne dla zwiększenia zainteresowania płatnościami bezgotówkowymi wśród merchantów. Uczestniczyli w niej przedstawiciele instytucji na co dzień zaangażowanych w rozwój akceptacji płatności: Marek Paradowski z eService (i jednocześnie Przewodniczący Komitetu Agentów Rozliczeniowych, członek Rady Programowej Kongresu), Tadeusz Pankowski z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, Zbigniew Rzepka z Ingenico, Małgorzata Ciszecka z Visa Europe i Adam Augustyniak z Lotos Paliwa.

 

Również dwie kolejne sesje odbyły się równolegle. Pierwszą poprowadziła pani prof. dr hab. Janina Harasim z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, członek Rady Programowej Kongresu. Sesja poświęcona była pozycji konsumenta w świecie technologii i produktów coraz częściej wkraczających w prywatność. Prezentację wprowadzającą przedstawiła pani Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów, dzieląc się z uczestnikami wynikami badań prowadzonych przez Federację. W interesującej dyskusji, która nastąpiła po wprowadzeniu udział wzięli: Nikodem Szadkowski z UOKiK, Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów, psycholog Wojciech Herra, Monika Krasińska z GIODO i Grzegorz Wójcik z Naspers eCommerce.

 

Ostatnia ze współdzielonych sesji dotyczyła roli firm technologicznych na rynku płatności bezgotówkowych. Dyskusja pierwszego dnia Kongresu często toczyła się wokół coraz istotniejszego znaczenia firm technologicznych, nie tylko ze względu na tworzone rozwiązania, ale również ze względu na coraz więcej usług adresowanych coraz częściej bezpośrednio do konsumentów. Uczestnicy panelu spróbowali odpowiedzieć na pytanie, czy faktycznie firmy technologiczne mogą być zagrożeniem dla instytucji finansowych, tradycyjnie świadczących usługi na rynku. Prezentację otwierającą panel przedstawił moderator sesji, dr inż. Grzegorz Wojtenko, prezes Zarządu MCX Systems – firmy dzień wcześniej uhonorowanej eDukatem w kategorii firma roku świata bezgotówkowego. Poruszył w prezentacji temat nowych rozwiązań służących popularyzacji płatności bezgotówkowych m.in. w transporcie publicznym i vendingu. W dyskusji udział wzięli: Mieszko Mytnik z COMP, Ryszard Rojowski z R&G oraz Mariusz Gasek z Solid Solutions. Dyskusja pokazała, że – przynajmniej firmy uczestniczące w panelu – nie planują zastępować instytucji finansowych w świadczeniu usług bezpośrednio do konsumentów.

 

Ostatnią sesją dnia i Kongresu było spotkanie dotyczące banków. Spotkali się na niej wszyscy uczestnicy Kongresu, wcześniej wybierający pomiędzy dwiema równoległymi dyskusjami. Prezentację rozpoczynającą panel przedstawił Paweł Placzke z PKO Banku Polskiego, informując uczestników o działaniach podejmowanych przez swój bank w następstwie zmieniających się warunków funkcjonowania banków w Polsce. Dyskusję z udziałem: Pawła Placzke, Jakuba Kiwiora z Visa Europe, Bartosza Ciołkowskiego z MasterCard Europe, Tadeusza Kościńskiego z Ministerstwa Rozwoju i Grzegorza Długosza z Polskiego Standardu Płatniczego poprowadził Zbigniew Wiśniewski, niezależny ekspert rynku płatności bezgotówkowych, członek Rady Programowej Kongresu. Paneliści omówili zagrożenia czyhające na banki, jednak uznali, że banki w Polsce dobrze są przygotowane do konkurowania z firmami technologicznymi. Wszyscy podkreślali zainteresowanie dalszym rozwojem rynku płatności bezgotówkowych. W dyskusji podjęto również temat schematu krajowego, który mógłby być platformą udostępniania konsumentom wszystkich dotychczas dostępnych na rynku instrumentów płatniczych i usług około płatniczych.

 

Zamknięcia IV Międzynarodowego Kongresu Płatności Bezgotówkowych dokonał Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego Robert Łaniewski. Podziękował prelegentom za bardzo ciekawe dyskusje i uczestnikom za zainteresowanie obradami i zaprosił na kolejny, jubileuszowy V. Kongres.